`Andy Goldsworthy er GULD værd.......´


Andy Goldsworthy

En solformørkelse med corona, i skovbunden, skabt af farvede blade

Flade sten i forskellige farver danner cirkel

Børn i alle aldre burde tvangsfodres med hans videoer på youtube, læses som godnathistorier mindst en gang om ugen, præsenteres for hans verden og værker som inspiration til hvorledes de kan nyde og blive eet med naturen; i skoven, ved havet eller i haven. Samtidig kunne man passende frarøve dem deres sølle klippe-klistre-ark med pressede, tørrede blade, der skal forestille noget abstrakt, som de med garanti ved, mor vil hvine over i bar begejstring.


Bøjede strå danner cirkler på vandspejlet


- Må vi så forlange en ommer!!

Såh så!! - Godt ord igen.



En cirkel af gule blomster i blå blomster

Det handler om landart - landskabskunst - havekunst - haver, men det handler også om meget andet.
Selv bliver jeg banket på plads og hanket op ved hårrødderne, hver gang jeg ser hans værker, der kun eksisterer på film og i smukke bøger med fabelagtige fotografier.
For Andy Goldsworthys landart har meget tilfælles med vores haver: den fløgtige kunstart, og kan være en stor inspiration for have og landskabsarkitekter


En cirkel af flade sten på skrå i en mur


Mht før omtalte tvangsfodring, kunne man forestille sig at der både kunne indflettes filosofi, historie, biologi, botanik, matematik og naturvidenskab i skolerne. Det må da være et emne for natur og teknik-læreren og billedkunstlæreren at lave tema om?
Selv følte jeg mig "kedelig underholdt" i de timer, som barn!!


Mit cirkelrunde spejlbassin

Thank God to Goldsworthy!

1 kommentar: