The good, the bad and the beautiful


Snepryd, Chionodoxa hører til hyacintfamilien. Chion betyder sne og doxa betyder berømthed, altså en plante der er berømt fordi den bryder frem af sneen.
Snepryd i plænen ved vandspejlet

Vorterod!! Noget af det onde! - det lyder unægtelig som noget grimt, man har pådraget sig på en offentlig badeanstalt!
Men det er i haverne og specielt græsplænerne de invaderer. De har den utrolig dårlige vane at brede deres store brøndkarselignende blade vandret ud, lige over jordoverfladen og skygge græsset helt ihjel. Plæneklipperen kan ikke indstilles så lavt, at man kan udrydde bæsterne. Blomsterne er guldgule og når den fest er forbi og arrangementet er slut er der udsigt til bar jord. Det gør ikke så meget i blomsterbede, men vil man nyde synet af en blomstrende græsplæne der senere skal blive grøn, er det ikke vorterod man skal satse på. Og de små yngleknopper/ vorterne der sidder imellem stængel og blad flyttes let og gerne rundt af myrer, så de på den måde også er sikret overlevelse. Lad det være sagt med det samme: vorterod er en af de onde. Jeg har dens fætter i haven med rødbrune blade, og den er langt fra så plagsom til at formere sig og giver ligefrem en lyst til at drage lidt omsorg. Den er morsom! Begge hører til ranunkelfamilien, men der er mange andre i den klan, jeg vil foretrække frem for dem med vorterne.


Scilla i græs
Under et gammelt æbletræ på en tynd græsplæne, vokser scilla fint.
Pletvis vorterod på pletvis græsplæne

Vorterod, - en brun fætter
Så hvis det er løg i plænen man vil, skal der andre boller på suppen.
Under træer - lidt i skyggen, har jeg stor succes med crocus, vintergæk, scilla og snepryd. Jeg har kun godt at sige om disse små blomsterløg og det kan ofte undre mig at græsplæner er så hermetisk rensede for andre vækster end lige netop græs. Jeg mener plæne er fransk: pleine, og betyder grøn slette. Og en sådan består vel af mere end max. to græsarter, som de fleste villaplæner er bygget op af? - monotomt monokulturelt...............mono = plænerens læs: tæpperens!
En plæne der ikke kan blomstre er efter min mening at sammenligne med grøn beton!


Her er det små lys af eranthis, der næsten er færdige med blomstringen, men de invaderer sjældent græsplæner.


Nok om det!!
Snepryd er den bedste i min græsplæne. Her venter jeg med at klippe græsset til blomsterne er visnet ned og jeg er sikker på at der er sket en vis spredning af "smitten" så blomsterhavet kan blive endnu større til næste år. Den findes endda i hvid og rosa, så der er også noget for tøsedrengene!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar