Natur i keramikken


2 års elev Kristine Boesens tredimensionelle ellipser struktureret af forskellige lerstrenge.
Det er efterhånden en rum tid siden jeg sidst har fordret min blog. Grunden er den at jeg indtil weekenden har haft travlt på Kunstakademiet i.f.m. afgangs- og elevudstillingen, der afsluttes i dag søndag. Her viser jeg et lille udsnit af nogle elevarbejder.


1 års-elev Anette Brahe har ladet sig inspirere af balloner fyldt med vand, sand, gips og luft.

Men selvom man ikke nåede at se den, så er der rig mulighed for at opleve keramikkens retning imod det naturlige, - eller rettere det naturinspirerede. Aktuelt kan man på Biennalen på Koldinghus, se hvorledes formen hos mange kunsthåndværkere og keramikere har ændret sig fra at være stramme, spændte, symmetriske bud på objekter med rod i grundformerne, til det mere asymmetriske, amorfe og naturtro, - Og visse steder er formen gledet helt og aldeles ud til fordel for ren materialeophobning. - Vi ser det også i visse landskabsgreb, at det sanselige i materialerne er alt nok, - og på samme måde i haver, hvor store mængder af planter og vital frodighed er målet i sig selv.


Afgangselev Vivian Høi har hentet inspiration under havets overflade.
Jeg vil selvfølgelig stadig slå et slag for at der fortsat er form i haven. Forme som man kan genkende og afkode, - forme man kan lade sig fascinere og inspirere af, og former som har en funktion og som man kan anvende.

Et amorft, skulpturelt keramisk værk af afgangselev Lærke Langballe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar