Ny føljeton: "KØNT I KØKKENHAVEN"

De næste 7 mdr. skriver jeg i HAVEN om min grøntsagshave. Det bliver primært om alle de æstetiske overvejelser jeg har gjort mig i denne have.


I højsommeren er grøntsagshaven mindst lige så smuk som alle de andre haverum i Ellipsehaverne

Det er tankevækkende, at der de senere år er blevet så stor interesse for at dyrke grøntsager set i relation til det enorme arbejdsomfang. Dyrkningsanvisninger og tekniske tiltag for at dyrkningsprocedurerne skal lykkes optimalt, er da også ret let tilgængeligt materiale i både bogform og på nettet. Der er skrevet stolper op og stolper ned om skurv og svamp og rundorme, løgrust, stikkelsbærviklere, rustpletter på kartofler og kali, natrium og andre mineralers gunstige indvirkning på nogle af denne haves mange afgrøder. Men leder man efter nogle overordnede anlægsprincipper hvor, skønhed og æstetik blive vægtet, kan det være vanskeligt at finde tilsvarende mængder af skriblerier. Det er forståeligt, da køkkenhaven jo først og fremmest skal give et godt udbytte. Derfor skal man heller ikke underkende vigtigheden af at formidle de bedste dyrkningsanvisninger. MEN jeg kunne godt bruge lidt flere inspirerende forslag til at køkkenhaven også bliver en æstetisk fornøjelse.
Derfor har det været mig magtpåliggende at føljetonen "Kønt i Køkkenhaven" skulle være baseret på de skønhedsværdier min køkkenhave er anlagt ud fra. Og det har Haveselskabet heldigvis fundet interessant nok til at der også skal skrives om. I den første artikel er der ikke meget skønhed at hente. Her er der bar jord på bar jord, som en malebog med streger der venter på at blive fyldt ud.

En køkkenhave kan være mindst lige så sanselig en oplevelse som alverdens prydhaver. Forskellen ligger i, at den kræver en noget større opmærksomhed og en hel del mere arbejde.

3 kommentarer:

  1. Kære Kjeld

    Haven landede i min postkasse i dag, og ved en hurtig bladren i bladet, så jeg din artikel, som jeg ikke har haft tid til at læse endnu. Jeg har en lille bitte have og drømte ikke om at indlemme det spiselige, men efter at have set (læs: svælget i) Geoff Hamiltons dvd The ornamental kitchen garden, er jeg langsomt ved at glide lidt over i en "måske" fase. "kønt i Køkkenhaven" er en god og lokkende overskrift :-) Jeg glæder mig til at læse, hvad du disker op med.

    SvarSlet
  2. Hej Kjeld.

    Endnu en god grund til at i år skal det være; ved selvsyn at opleve din have.
    Så jeg lukker butikken og tager til Garden Party.

    Hilsen Helga

    SvarSlet
  3. Hej Nette og Helga.
    Har desværre ikke set Geoff Hamiltons dvd endnu, det har jeg tilgode. Og du skal være velkommen til havefesten Helga.

    go weekend
    Kjeld

    SvarSlet