Wirtz - Det 20-århundredes Le Notre

Det er ikke uden grund at Jacque Wirtz er blevet kaldt det tyvende århundredes Andre Le Notre, skaberen af de franske barokhaver ved bl.a. Vaux le Vicomte og Versailles.
Der er på samme tid, både en modernitet og gammeldags romantik over mange af de anlæg der er skabt på hans belgiske tegnestue siden 1960´erne.
Selv facineres jeg af de rene og magiske kurver, de nøjagtige former og den overbevisende rumvirkning som de styrede beplantninger giver i deres tilrettelæggelse, præcis som i de gamle renæssancehaver, men her i et nutidigt formsprog. 
Jeg medgiver at det er både minimalistisk, køligt, afdæmpet, nærmest underspillet og slet ikke bæredygtigt på nogen måde som man kunne ønske af nutidige haveanlæg. Men jeg fængsles af magien i linjer og flader, når de er til at aflæse, nøjagtig som den forunderlige skønhed man finder i støvdragere og kronblade på selv den mindste blomst.



Jeg ville aldrig begive mig af med at lave den slags haver for mine kunder, men som et pædagogisk trick, kunne man godt anvende wirtz-modellen i skitseform for mange nybagte havefolk, for at illustrere: at der først skal skabes rammer, vægge og struktur, - og siden hen kan haven møbleres med `ting´ der har blomster.


Alle fotos her er fra Wirtz Internationals egen hjemmeside:




7 kommentarer:

  1. Kjeld,
    Jeg er en beundrer af Wirtz haver. Jeg foretrækker stærke knogler i en have, og der er meget at lære af deres arbejde. I Amerika er vores begrænsede brug af struktur vores svaghed i haven design.
    Ofte har det Wirtz haven ikke bruge stauder til deres bedste fordel som en kontrast. Jeg er altid overrasket over brugen af ​​noget at råbe hurra roser, fordi der er så mange spændende planter, som de kunne have valgt i stedet.

    SvarSlet
  2. Dear Michael
    I do agree! Sometimes we forget to look for new solutions, other plants, or diffrent materials from last time we made a garden. Often it seems that we´ve used the same template, and didn´t knew any other plants than the fifty we´v had a hundred times before.
    Maybe your love for English gardens is the combination of strong backbones and a vital exuberance, which I think is the main-quality of these gardens?

    Have a good day
    Kjeld

    SvarSlet
  3. Kære Karina
    Ja så TAK da i lige måde...

    /Kjeld

    SvarSlet
  4. Kære Kjeld.
    Tak for sidst.
    Det er netop din smag for struktur og form på haven, som jeg beundrer, både i din have og i dine artikler. Det er her der er blevet den største forskel på min nye have, og de gamle haver jeg har haft tidligere. Og det gør en stor forskel. Så tak fordi du har været med til, at give mig et wake up call.
    Jeg har omsider fået lagt mit indlæg om din garden party ud på min blog. Du er velkommen til at læse med. Endnu engang tak for en fantastisk dag.
    Med venlig hilsen
    Malene, Lad romantikken blomstre (blogspot.dk)

    SvarSlet
  5. Kære Malene
    Jeg er it-analfabet! - det ser du sikkert også på min blog der er noget af det mest skrabede man kan forestille sig. Her er ingen links, likes, look-a-likes eller sidehenvisninger til andre sites.
    Men hold da lige helt ferie for et brag af et indlæg, du har lavet på din blog om havefesten her d. 17. Det glæder mig at du blev fyldt, - det gør jo det enorme tilrettelæggelsesarbejde for os, meget værd og meningsfyldt. Det er også altid sjovt at se og høre hvad andre oplever ved ens have. Men det jeg virkelig finder interessant, er dine overvejelser og refleksioner i relation til din egen have, hvorledes du iagttager og oplever og hvor du selv befinder dig på havesporet.
    1000-tak og undskyld at jeg ikke lægger kommentaren på din blog. Men jeg kan kun svare der hvor der er mulighed for anonym profil.
    Jeg er ganske enkelt kun kommet "i børnehaveklasse" på det felt!

    Mange hilsener
    Kjeld Slot

    SvarSlet
  6. Hej Kjeld.
    Det er okay, jeg har set dit svar alligevel. Dejligt du blev glad for at læse mit laaaange indlæg.
    Venlig hilsen
    Malene, Lad romantikken blomstre.

    SvarSlet