HELT I SORT

 
Kære ....
Jeg er heller ikke gået i sort, - men noget der ligner.
Det drøner bare alt for stærkt derudaf.
 
 MEN:
1000-tak for din ulejlighed og alle dine gode tanker og forslag.
Jeg er enig helt derhen; at man ikke bare skal hælde planter med mørkt løv ind i haven. Det er sådan set det jeg har gjort og resultatet er blevet derefter. Jeg har selv opstillet denne tese og er glad for at du har bekræftet den. Som den eneste. Ingen andre har kunnet gennemskue eller dogmatisere dette. Så det må være regel nummer et.
Jeg mener faktisk også at du har en sikker pointe i, at haven skal holdes enkel.
Så kommer hele den filosofiske indgang til projektet; det der giver os associationer. Du siger katedral!? – Så tænker jeg religion og jeg løber skrigende bort.
 
Min tanke var den at: ”Det sorte hul” skulle give beskueren en usikker fornemmelse, uhygge, noget lidt farligt og udefinérbart, en mørk stemning, (det helt modsatte af de overblomstrede cottage-have-stil-blonde-flødeskums-agtig-sukred-hysterisk-romantiske østrogenhaver, vi ser så mange af for tiden). ”Det sorte hul” ligger midt imellem Det Gyldne snit og Måneskinshaven, som på hver sin måde neutraliserer denne mørke stemning. Og denne placering er sådan set helt bevidst. Det sorte hul, er måske også et forsøg på at ruske lidt op i havefilosofien, der meget er præget af planter for planternes skyld og et forsøg på at lave noget mere maskulint med planter. Men mørke planter er jo ikke maskuline bare fordi de er mørke. Der må mere til, - noget med formen, nuancerne, placeringer, antal, bladstørrelser og udstrækningen af den mørke farveflade.
 
Her er min oprindelige agenda for den mørke have
 
Det Sorte Hul
En have af mørkt løv. Det er det sværeste man kan forestille sig. En løvgang langs med hækkens krumme side og 18 søjler af blodbøg, der skal danne en arkade med åbninger, så man kan kigge ind i det sorte hul. På gangstien er der sort stenmel. Inde i haven kommer en lille keramisk vandkunst, udformet som en ellipseformet, krum, sortglaseret skål med et hul i en fordybning, hvor vandet bliver suget ned.
Hvordan det nogensinde skal lykkes for mig, ved jeg ikke endnu. Men billedet af haven og drømmen om den står lysende klart i mit sind.
 
 
Og det er også klart at der mangler stillingtagen til en masse.
 
Den indre bøgehæk du foreslår kunne være en fin idé eller den mørke berberis. Min søn foreslog mig at fjerne alle planterne på nær søjlerne af rødbøg og lægge sorte brudskiffer inden for søjlegangen, etablere et lille hul i gulvet, forskudt for midten, med en sort vandoverflade.
Slut prut færdig.
 
Det går jeg stadigvæk og overvejer.
 Endnu en gang: mange tak for dine indspark og idéer…nu er jeg kommet videre og tør godt fænge an med næste skridt.
 
Og rigtig god tur på dine haverejser.
 
Mange hilsener
Kjeld






6 kommentarer:

  1. Du provokerer min maskulinitet ved at forestille dig at kunne placere noget så almægtigt som et sort hul imellem de blide; Det gyldne snit og Måneskinshaven. Jeg associerer det sorte hul med afgrund, afsondrethed og alt andet end frodighed. Dog tror jeg, din søns forslag vil kunne give en smule af fornemmelsen uendeligt mørke.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  2. Jeg blev da helt bange.... Sikken dramatik. Jeg glæder mig til at se det sorte hul - når det engang er realiseret. Måske kunne dette være en af de dunkle deltagere:
    http://www.4seasonsnurseries.com/detail.asp?pid=5898
    Flot ikke?

    SvarSlet
  3. Mystikken har du i det tomme rum, her fornemmer jeg alle de ting du beskriver.

    Din søn har ret : Drop planterne, kyl dem ud og skær ind til benet.

    Betro ikke din have, blomsterne alene, som du selv siger.
    Det samme gør sig vel gældende med de såkaldt sorte planter.

    Kærligst

    K

    (Som selv er i gang med at muge ud og ta' stilling)

    SvarSlet
  4. Jeg elsker din beskrivelse av den overromantiske hagestilen som råder i mange hager. Det er forfriskende med et sort hull som en utfordrende motvekt.

    SvarSlet
  5. Kære Alle
    Mange tak for jeres kommentarer. Det er opløftende at få tilkendegivelser og vurderinger, der rækker ud over mine egne almindeligheder.
    Jeg mener: De kan bruges!!
    TAK!

    SvarSlet