HJÆÆÆÆÆÆLP, JEG ER EN TEKNIKIDIOT!!

Kender du det, - at man pludselig står med håret i postkassen og lillefingeren klemt fast i brevsprækken!?
- Jeg har opbrugt min kvote på picasaweb, så der nu ikke er mere plads til fotos på min blog.
Har jeg været en gris og frådset unødigt!? OG: Hvordan og hvorfor skal man lave nye indlæg på en haveblog, hvis ikke de er ledsaget af fotos?
Forleden læste jeg på Karstens gode blog; Grønne Nedslag, hvorledes man på google+, kan lægge flere fotos ind på sin blog udenom picasa. Han har beskrevet det ret så udførligt, men selvom jeg har prøvet som en sindsyg er det endnu ikke lykkedes for mig.
OH ak og ve, - jeg er en af de der digitale analfabeter, en tekniktåbe!

- tilbage i maskinrummet igen, - jeg må ringe til en ven.

En god dag til alle................

16 kommentarer:

  1. Hej Kjeld,

    Jeg løste problemet, ved at ændre opløsningen på mine billeder, og har skrevet lidt om det her:

    http://frafroetilblomst.blogspot.dk/2012/11/spar-plads-spar-penge-min-lsning-pa-1.html

    Held og lykke med det :-)

    SvarSlet
  2. du er ikke den eneste, men det er mærkeligt ??? at lige pludseligt er ALLE blevet ramt af denne loft, også mig som i den grad IKKE har lavet så mange indlæg som alle de andre ???,
    - jeg tror desværre at google vil til at have pengene ud af os nu ???

    SvarSlet
  3. En løsning kunne være at uploade dine nye billeder til en anden tjeneste - eller bare oprette en ny Picasa-konto til dine billeder. Du kan så indsætte billederne på din blog på samme måde som du kan indsætte billeder fra en URL.

    SvarSlet
  4. Ja det kan tyde på at google vil have penge når det er alle jeres blogs der pludselig rammes...!

    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig da jeg bruger noget der hedder WordPress og jeg har masser af plads hos min webhost. Tja det kan du jo ikke bruge til så meget, men jeg håber da at du får løst dit problem :)

    December og julehilsner
    Anntte

    SvarSlet
  5. Du er skam ikke den eneste teknikidiot! Jeg har også som mange andre bloggere kæmpet som en gal, for at undgå at betale Google. Jeg er nu også begyndt at komprimere billederne, men jeg synes at jeg bruger for lang tid på det...så jeg ved ikke helt endnu hvad den bedste løsning er.
    Jeg gider heller ikke at sidde flere timer ved PC'en bare for at lave et indlæg og arkivere billederne de rigtige steder efter komprimering - suuuk!

    SvarSlet
  6. Jeg læste et sted, at man kan oprette en gæsteblogger på sin blog- med en nyoprettet googlemail - så kan du gæsteblogge hos dig selv med en ny portion diskplads.

    Jeg laver mine billeder lidt mindre, før jeg før jeg bruger dem. Det gøres meget i det gratis fotoprogram picasa (googles). Man kan lave mange billeder mindre på én gang, og de bliver lagt i en mappe man selv vælger.



    God weekend.

    SvarSlet
  7. DET problem er vi mange der er løbet ind i den sidste måneds tid. Jeg gjorde også - og søgte også råd hos andre bloggere. MEN er fuldstændig teknik-analfabet, så jeg kan ikke finde ud af de fine beskrivelser folk har lavet :-(
    Jeg gav det en tænkepause på et par uger.. og så forsøgte jeg igen i går aftes, (for så måtte jeg jo betale for det, når nu jeg ikke kan finde ud af det andet) MEN nu virkede det!! Så jeg tror måske bare, du skal holde en lille pause - og så virker dit måske også igen :-)

    Mange hilsner
    Skt.Helena

    SvarSlet
  8. Kjeld: Mit svar er screen-shot, screen-shot, screen-shot, så undgår du at rende ind i Picasa´s max-grænse og endnu vigtigere, du undgår at de bliver slettet hvis du kommer til at rydde lidt for hård op i dine picasa-album. Måske går der lidt af kvaliteten i billederne, men så slipper du for problemerne. Jeg er selv stor fan af at ta' skærmbilleder, det er hurtigt og det virker:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men du er jo på Blogspot, så Picasaweb er slet ikke nødvendigt.
      Når du opretter nyt indlæg er der øverst i skrive-menuen en linje med små symboler du kan lade musen glide henover. Et af dem er 'indsæt billede'.

      Der kan du hente fotos direkte fra din harddisk.
      Jeg har også et websted, PHOTOBUCKET, hvor jeg har ubegrænset kapacitet og det er gratis, men det bruger jeg efterhånden ikke mere, nu hvor Blogspot og Google har så mange gode funktioner. Jeg downloader mine fotos fra kameraet til IPhoto på min Mac, derefter en let billedbehandling i PhotoShop og så arkiverer jeg dem direkte på harddisken, hvorfra jeg kan hente dem ind når jeg opretter nyt indlæg på blogspot.

      Håber det var til lidt hjælp, jeg læser også din blog og vil gerne fortsat kunne se fotos :-)

      Vi skal iøvrigt have en udstilling med Bent Vinkler her på Vilhelmsdal næste år, 7. sept - 7.okt, det bliver med workshops og store skulpturelle arbejder ude i naturen, tænkte du ville være interesseret i at vide allerede nu.

      Slet
    2. Må lige tilføje at en passende størrelse på dine fotos her på bloggen vil være ca 700 x 525 pixels i jpg. format. Man kan selv vælge på blogspot hvilken størrelse de evt skal køres op eller ned i.

      Slet
    3. Det er i virkligheden næsten samme princip jeg bruger Elin. Den eneste "fejl" jeg begår er at ta´et skærmbillede inde i Iphoto, jeg kunne sagtens omformatere mit billede og eksportere, men det gider jeg bare ikke - selvom det bare er at trykke et par ekstra gange i fotoprogrammet.
      Min pointe er bare at der er andre veje end Picasa, som du selv er inde på. Jeg finder mig personligt ikke i restriktioner (Læs Picasa´s brugerflade)

      (og sådan Kjeld - nu er din blog igen et sted hvor der diskuteres, stort og stort :-))

      Slet
  9. Hej Kjeld. Havde samme problem for et stykke tid siden. Hvad skal man lige gøre? Starte en ny blog? Jeg fandt, at det letteste værktøj var "Microsoft Office Picture Manager" (ligger i Officepakken). Her kan man let ændre størrelsen på sine billeder og igen fylde på bloggen. Det er vigtigt at du tager en kopi af dine billeder og derefter evt. laver en mappe med komprimerede billeder. Mvh Søren

    SvarSlet
  10. Her er allerede kommet mange gode råd til dig, men jeg giver lige et pip også. Det er ikke nødvendigt at skifte program til at håndtere sine billeder.
    Uanset hvilket program man bruger, eller om man tager screenshots så er det vigtigt at man "økonimiserer" med pladsen på nettet og det gør man ved at ændre opløsningen på sine billeder som Gitte så fint har beskrevet i det indlæg hun har lagt link til i første kommentar.
    De billeder vi loader op behøver ikke have så stor opløsning som hvis de skal printes på papir. Alle fotobehandlingsprogrammer har en Export funktion et eller andet sted i menuen for oven, ofte i den rullemenu der hedder File - så marker man billederne og vælger Export (i Picasa hedder det Export billeder til mappe) - vælger at tilpasse størrelsen (jeg vælger 640) og mine billeder fylder efterfølgende under 100 KB.
    Jeg har blogget i snart 3 år og jeg har endnu ikke stødt på problemer med at uploade mine billeder, men jeg kan se at Blogger har ændret noget så billeder fra de indlæg jeg har lavet det seneste halve år pludselig fylder på Picasa Web, selvom jeg henter billederne fra min egen server.
    De servere som Google og andre bruger til at lagre vores data på koster en jetjager og jeg tror at de prøver at opdrage os så vi kan være der allesammen.
    God fornøjelse med teknikken og kom så igen med nogle billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. P.S Jeg bruger selv både Apperture og Picasa på min Mac.
      P.P.S. Grrrrrrr...... nu har du den robot ting på igen og jeg ser så dårligt.

      Slet
  11. Jeg har lige prøvet at lave en ekstra google konto til mig selv. På min blog har jeg så tilføjet denne nye google konto som medforfatter. Hurtig og nemt har jeg en ny portion plads. Jeg har lavet et lille indlæg, hvis det har din interesse.

    SvarSlet
  12. Kære alle sammen.
    1000-mange gange tak for jeres velvillighed og mange gode forslag til hvorledes man kan gebærde sig på bloggen. Jeg har en kontakt til en sød person der sikkert vil hjælpe mig og nu kan jeg jo bruge alle disse kommentarer og forslag herover som en manual til at få løst problemet. Og kære Lisbeth; jeg troede rent faktisk at jeg havde aflivet den der robotting. Beklager.
    Endnu engang tak til jer alle......

    bedste hilsener
    Kjeld

    SvarSlet