WHAT ARE GARDENS FOR

"A garden is a real place imagined, and, with time and care, an imagined place made real."
Frit på dansk:
"En have er et virkeligt sted i tankerne, og med tiden og omsorg, en fantasi gjort til virkelighed."

Har netop bestilt bogen "What are Gardens for" (alt for sent, skulle have været i november) skrevet af Rory Stuart, udgivet i 2006 og skulle være hjerneføde til de havefolk, der ønsker gods til at tænke og filosofere over hvad haver er som begreb. Jeg har lavet så meget research på bogen, så jeg nu ved at Rory ikke giver noget svar til læseren, men udstyrer os med en mængde nye spørgsmål og tanker, der er værd at tage med sig, når man beskæftiger sig med have, hvad enten man arbejder i den eller besøger andres.

Et andet sted jeg synes er værd at vende sig om efter, når man leder efter havehjerneføde er den amerikanske skulptør Sheppard Craige´ have i Italien Il Bosco della Ragnaia.

Jardingardens har lavet en lille smuk og meget poetisk film om stedet, der består af både gammel fritvoksende skov og nye geometriske former og linjer lagt ned, både under den frie skovbundsvegetation og ude på de omkringliggende åbne arealer. Det er der kommet noget særdeles mærkværdigt og meget interessant ud af. Hjemmesiden er bestemt heller ikke uinteressant.

Il Bosco della Ragnaia

Jeg stiller mig til stadighed spørgsmålet; Hvad er min have til for?
Spørger man et barn vil det sige jordbær, en teenager vil sige fodbold og en travl karrieperson; for at holde naboerne på afstand...og der findes garanteret tonsvis af andre svar!?

4 kommentarer:

  1. Af hjertet tak, Kjeld. Er gået i tænkeboks. Er også meget spændt på, hvad andre finder frem til. Jeg tror i ø at der står mange helt glimrende bøger rundt omkring på bogreolerne, som kan give lidt føde til en have-reflekterende hjerne.

    SvarSlet
  2. Ja jeg kan da også nævne den gode mand Sven-Ingvar Anderssons "Breve fra min have". Den er både tankevækkende, poetisk, reflekterende, kunstnerisk i sin indgang til haven som begreb og med en underfundig humor, hvor man nærmest kan se ham med glimt i øjet.

    best
    Kjeld

    SvarSlet
  3. I want to hear what you think of Rory's book???

    SvarSlet
    Svar
    1. I´ll soon let you know Anne!

      best
      Kjeld

      Slet